söndag

Mörka kostymer ger svarta siffror

Det har gått ett snack i bankkorridorerna en längre tid nu med ord som ”kunden i fokus”, ”bli vän med kunden” och ”tala kundens språk”. Tydligen har det till och med glidit runt konsulter i mötesrummen som pratat om framtidens kundkommunikation, crowd sourcing och annan gojja. Alla vet det naturligtvis men ingen kommer att säga det: Banken ska inte vara kundens vän, på samma nivå eller vara ”du” med kunderna. Banken ska kännas som någonting självklart, nödvändigt och helt ointressant. Män med bakåtslickat hår och mörka kostymer. Ungefär som en myndighet eller institution i kundens ögon. Vad banken gör, hur den placerar och vad det kostar ska vara lika aktuellt som vad Nordiska rådet eller inrikesdepartementet sysslar med. Börjar kunden bli intresserad, delaktig och engagerad så följer givetvis förväntningar, krav och en förödande prispress som i många andra sargade branscher. Vill någon egentligen ha det så?

Välkommen till banken

Hur skulle det se ut om skattebetalarna plötsligt började syna våra svenska institutioner. Tänk dig själv: Hur mycket åstadkommer det där Exportrådet egentligen? Når AP-fonderna verkligen sina mål? Och vad gör riksdagsledamöterna hela dagarna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar