torsdag

Från jord till bord (via en handfull råvarubörser)

Igår berättade grannens barn strålande glad att han minsann hade hälsat på en riktig bondgård under en utflykt med skolan. Det fanns riktiga kor, riktiga åkrar och de fick se var maten kom ifrån. Härligt svarade jag, "det är sådant våra föräldrar sysslade med". Lite tystare tillade jag, "...och våra barnbarn kommer att arbeta med".

Sedan satte jag mig och kollade på siffror från CBOT (inte hip hop-bandet från Jordbro utan Chicagos råvarumarknad). Det var majs, vete och sojabönor i fokus som vanligt. Visst, handel med livsmedel är inte riktigt rumsren och vissa banker har sagt att de avstår från spekulationer av etiska skäl. Fan vet var allt slutar. Priset på min lya har skenat jämfört med KPI under många år. Men både kylskåpet och innehållet har fortsatt att bli allt billigare.

Frågan är hur billig maten kan bli innan det uppstår en omvänd bubbla. Hållbarhet är givetvis en faktor tänkte jag och minns hur min surdeg dog när jag försökte mata den med ett Golden Delicious-äpple. Det fungerade inte ens om jag skalade äpplet, allt levande i degen dog. Det borde finnas varningstext på de jä*la giftbollarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar