tisdag

Har du inte gått Handels?


Det skulle plockas in nya friska krafter på bolaget och jag tittade igenom listan på kandidater. En sak som slog mig var att nästan alla kom från samma bana. Det är ingen överraskning kanske, men det blev lite tråkigt att se cv:n med de rätta kvarteren, rätt efternamn, rätt skola, rätt fritidsintresse och rätt umgänge på seglarsemestern. Dessutom med bifogade bilder där kritvita tandrader ler med en lika gnistrande alpsluttning i bakgrunden. Jag fick en längtan efter fel uppväxtkvarter, okända skolor och helt oväntade arbetslivserfarenheter. Det skulle vara intressant.

Jag läste att bara ca 20 % av de som pluggar vidare kommer från ”arbetarhem”. Den gemensamma nämnaren mellan dem var tydligen att någon av föräldrarna (vanligtvis mamman) gillade att läsa böcker.

Spontant kommer jag att tänka på Nordeas Sasja Beslik, som fick lämna Bosnien 1993 som 20-åring och idag har lyckats slå sig fram ganska bra. Och Ingvar Kamprad som växte upp på en småländsk bondgård. Och Steve Jobs som visserligen fick en del praktisk hjälp hemifrån, men hade en glöd som få. Och bioaktuella Abraham Lincoln som gick från fattigdom till presidentposten. Och allas vår armviftande aktieprofet Cramer på CNBC, som bodde i sin bil en gång i tiden.

3 kommentarer:

  1. Hej. Jag är själv ifrån en s.k Medelklass bakgrund & funderar på att studera, men jag undrar om det är värt att försöka studera om man är för gammal för att göra karriär i finansvärlden (är 25 atm). Hur ser det ut för er. Är man för gammal för industrin om man är 30 & nyexaminerad ifrån skolor som tex HHG?

    SvaraRadera
  2. Hallå Anonym
    Det går givetvis mycket snabbare framåt om du kommer från Solsidan och har en examen från en fin skola. Men bland de som lyckats slå sig fram finns det många undantag. De som ser och uppskattar dina egenskaper och struntar i resten är dem du vill arbeta med. De andra kan dra åt hel****

    SvaraRadera
  3. har du några tips på hur man ska utforma sitt personliga brev för oss som kommer från tuffa bakgrunder? För att väcka intresse hos läsaren, alltså. Jag själv är uppväxt under ett krig till exempel och haft en tuff uppväxt. Ska man ens nämna sånt, tycker du?

    SvaraRadera